קנסות במאות אלפי שקלים בעקבות כתבי אישום של משרד העבודה

בעקבות מספר כתבי אישום שהגיש משרד העבודה לאחרונה, חויבו מעסיקים בקנסות של מאות אלפי שקלים בגלל הפרות חוקי עבודה אשר עיקרם אי העברה ליעדם של ניכויים משכר העובדים.

עמותה לחינוך תורני אשר הפעילה בית ספר תיכון בבני ברק, ניכתה משכר עובדיה את חלק העובד לביטוח הפנסיוני, אך שמרה את הכסף אצלה ולא העבירה אותו לקופות של העובדים. זאת לגבי 8 עובדים שהועסקו כמורים, במשך כשנתיים. משרד העבודה הגיש כתב אישום פלילי נגד העמותה ונגד המנהל שלה באופן אישי, בטענה להפרת הוראות חוק הגנת השכר. למרות שהעמותה תיקנה את ההפרות והעבירה את הכספים, ולמרות שהעמותה הודתה בעבירות, בית הדין לעבודה בתל אביב קבע כי המדובר בשליחת יד של המעסיק לכיסם של העובדים תוך פגיעה ממשית בזכויותיהם האלמנטריות ביותר. על העמותה הוטל קנס של 904,000 ₪ ועל מנהל העמותה הוטל קנס בסך של 40,000 ₪.

במקרה אחר , הוגש כתב אישום כנגד חברת ניקיון אשר לא שילמה שכר ל-4 מעובדותיה, לא העבירה ליעדם סכומים שניכתה משכר העובדות, ולא שילמה פדיון חופשה, וכן פעלה כקבלן שירותי ניקיון ללא רישיון מתאים. על החברה הוטל קנס של 954,900 ₪, מתוכם 542,200 ₪ בגין אי תשלום שכר מינימום ו-376,500 ₪ בגין אי העברת ניכויים מהשכר ליעדם. מנהל החברה הורשע גם הוא בביצוע העבירות וחויב בקנס של 40,000 ₪ באופן אישי.

במקרה נוסף הוגש כתב אישום נגד חברת צעצועים בגין אי העברה ליעדם של סכומים שנוכו משכר העובדים. במשך מספר חודשים לא העבירה החברה לחברות הביטוח את חלק העובד בביטוח הפנסיוני למרות שניכתה את הסכום שמכר העובדים. בית הדין לעבודה בבאר שבע קבע כי המדובר בהטעיה של העובדים, הנסמכים על האמור בתלוש השכר שלהם, ואינם מודעים לכך שהחברה אינה פועלת לפי מה שרשמה בתלוש. לעובדים עלול להיגרם נזק מהותי ובכלל זה פגיעה בזכויותיהם הפנסיוניות. על החברה הוטל קנס בסך של 300,000 ₪ והיא נדרשה לחתום על התחיבות בסך של 1,130,000 ₪ להימנע מחזרה על עבירה כזו במשך שלוש שנים.

אזכיר, כי חוק הגנת השכר קובע רשימה סגורה של ניכויים המותרים משכרם של העובדים, וכן הוא קובע כי יש להעביר את הסכומים שנוכו ליעדם, בתוך 30 ימים מהיום שבו רואים את השכר ממנו בוצע הניכוי כמולן, אלא אם נקבע אחרת בחיקוק ספציפי.

אי העברת ניכויים מהשכר ליעדם אף היווה במקרים מסוימים עילה להרמת מסך ההתאגדות והטלת אחריות אישית על מנהלים ובעלי מניות בגין חובותיה של החברה.

כתיבת תגובה