הצעת חוק במסגרת "עסקת החבילה במשק"

כפי שהתפרסם לפני מספר חודשים, ארגוני העובדים והמעסיקים הגיעו להסכמות לגבי קידום שלושה עניינים בחקיקה. בימים אלה הוגשה הצעת חוק במעגנת את ההסכמות. חשוב לשים לב כי בשלב זה המדובר בהצעת חוק בלבד, וכמובן נעדכן אם וכאשר היא תתקבל בכנסת ותהיה בעלת תוקף מחייב.
 

העלאת שכר המינימום: שכר המינימום, העומד היום על סך של 5,300 ₪ לחודש, יעלה באופן הדרגתי כבר מאפריל 2022 ועד ה- 1 בדצמבר 2025 עד לגובה 6000 ₪ לחודש. ננצל את ההזדמנות להזכיר כי כל מעסיק חייב לתלות על לוח המודעות במקום העבודה, מודעה המפרטת את שיעור שכר המינימום וכן המען ומספר הטלפון של האגף לאכיפת חוקי עבודה במשרד העבודה והרווחה. החובה חלה כאמור על כל המעסיקים, וכל מקומות העבודה, גם כאלה שבהם העובדים מרויחים שכר הגבוה משכר המינימום. לנוחותכם מצורפת דוגמא לנוסח מודעה כזו. 
 הוספת יום חופשה: הצעת החוק מציעה להגדיל את מכסת החופשה לה זכאים עובדים בחמש שנות העבודה הראשונות אצל המעסיק ביום חופשה נוסף בשנה. נזכיר כי במקומות עבודה הכפופים לצו ההרחבה בדבר מעבר לשבוע עבודה מקוצר של 5 ימי עבודה, צו ההרחבה הוא הקובע את מכתב ימי החופשה של העובדים, ולא הוראות החוק, ונראה כי יהיה צורך לעדכן אף את צו ההרחבה ביום החופשה הנוסף.
 גמישות בחישוב גמול שעות נוספות: הצעת החוק מבקשת לאפשר לקזז שעות חוסר רגילות (כלומר, שעות עבודה שאינן בגדר "שעות נוספות") אל מול שעות נוספות, ובכל לאפשר לעובדים יותר גמישות בשעות העבודה. מעסיקים שירצו להחיל את ההסדר, יצטרכו להגדיר זאת במפורש ומראש בהסכם העבודה של העובדים. ההסדר יחול בגין עד 17 שעות בחודש בלבד, ורק כנגד שעות נוספות בשווי 125% (ולא שעות נוספות של 150%). חשוב לשים לב, כי ההסדר לא יחול על עובדים המקבלים שעות נוספות גלובליות; לא יחול על שעות נוספות בעבודת לילה או בערב המנוחה השבועית; וכן לא יחול על עובדים המקבלים שכר חודשי הנמוך מפי 1.5 משכר המינימום. 

כתיבת תגובה