התקבלה בקשה להגבלת עיסוק של עובד ל-3 חודשים תמורת תשלום של כ200,000 ש"ח

חברת פלייטיקה פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה לאסור על עובד שלה לעבור לעבוד אצל מתחרתה, דרגונפליי, בהתאם להתחיבות להגבלת עיסוק למשך 6 חודשים לאחר סיום העבודה עליה חתם העובד. פלייטיקה עוסקת בפיתוח ושיווק משחקים ייחודיים לרשתות חברתיות ופלטפורמות סלולריות. עיקר מומחיותה בסוגים שונים של משחקי מחשב חברתיים, בהם משחקים באמצעות כסף וירטואלי. לטענת החברה, במסגרת תפקידו נחשף העובד לסודות מסחריים של פלייטיקה, המקנים לה יתרון עסקי משמעותי ביותר על מתחריה.
הרקע לדברים הוא מכתב התפטרות שמסר העובד ביום 6.2.2017 ובו הודיע כי הוא מבקש לסיים את עבודתו ביום 6.3.17. עוד מסר העובד לפלייטיקה בעל פה כי לאחר סיום תקופת ההודעה המוקדמת, הוא יתחיל לעבוד בדרגונפליי, וינהל שם משחקים דומים מאוד למשחקים המפותחים בידי פלייטיקה.
פלייטיקה טענה כי העובד היה חלק מקבוצה מצומצמת ביותר של שותפי סוד במבקשת, ונחשף לסודות מסחריים וטכנולוגיים מן המעלה הראשונה ביחס למוצרים קיימים וביחס למוצרים ולפיתוחים עתידיים. לטענתה הוא נטל עמו, ללא קבלת רשות או הסכמה מצד החברה, מידע סודי ביותר (מידע שרק מתי מעט מעובדי פלייטיקה קיבלו גישה אליו) הכולל ידע, נוסחאות ונתונים שיצרו למבקשת יתרון עסקי מול מתחריה. אחד מהסודות שבידי העובד, לטענת פלייטיקה, הוא נוסחת כלכלת המשחק. כלכלת המשחק מכתיבה את מהלך המשחק על מנת לגרום לשחקן להישאר מרוצה מספיק כדי לשחק שוב, אם יפסיד, וגם "רעב" מספיק כדי להמשיך ולסכן את שצבר, אם ינצח. כלכלת המשחק קובעת כמה מטבעות יקבל שחקן, כמה יעלה לרכוש שדרוג או תור נוסף למשחק וכיו"ב. העובד מחזיק בידע ספציפי לגבי כלכלת המשחק של המשחק סלוטומניה וכן לגבי תכניות לפיתוח עתידי של משחק זה.

בית הדין קבע כי ככלל, רצונו של מעסיק למנוע מעובדים להתחרות בו אינו כשלעצמו "אינטרס לגיטימי" המצדיק הגבלת חופש העיסוק שלהם, וכבר נפסק כי "אי תחרות כשלעצמה" נוגדת את תקנת הציבור. עם זאת נפסק כי האינטרס ה"קנייני" או "מעין קנייני" של המעסיק במידע סודי או האינטרס הנגזר מחובת תום הלב שחבים עובדים כלפי מעסיקיהם – כל אלה עולים כדי "אינטרס לגיטימי" שיש בו להצדיק הגבלת עיסוקו של עובד.

כדי לבדוק אם מתקיים כאן אינטרס קנייני לגיטימי, יש לבדוק אם יש סכנה לחשיפה של סוד מסחרי של פלייטיקה. בפסיקה נקבעו מספר מבחנים לצורך הקביעה האם מידע מסוים מהווה סוד מסחרי: המידע צריך להקנות יתרון מסחרי לבעליו; המידע צריך להיות סודי ולא נגיש לציבור או מידע שיצירתו וגיבושו כרוכים בהשקעה של זמן, ממון ומאמץ; יש להביא בחשבון את החיסכון בהשקעה למי שנגלה לו הסוד המסחרי. ככל שמדובר בידע כללי ובמיומנות מקצועית שנרכשו במהלך העבודה מחייב אינטרס הציבור כי באלה יוכל העובד להשתמש גם אצל מעסיק אחד או כעצמאי. לא כן לגבי סודות מסחריים מיוחדים האופייניים לעסק ספציפי, אשר השימוש בהם על ידי העובד עשוי לגרום נזק למעסיק. לגבי אלה האחרונים זכאי המעביד להגנה.

בית הדין קבע כי "כלכלת המשחק" אינה פורמולה אחת אלא נוסחאות שונות שבאמצעותן מופקות טבלאות אשר אינן סוד מסחרי. אולם הידע המאפשר לעובד להגיע לאותן טבלאות הוא הוא הסוד – שאותו לא ניתן לגלות בנקל, והוא המשליך על המאפיינים המיוחדים של המשחק (פיצ'רים) שאותם כן ניתן לחקות. ככל שברשות העובד ידע ספציפי לגבי כלכלת המשחק של המשחק סלוטומניה ותוכניות הפיתוח שלו, אכן מדובר ב"מידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו", כהגדרת חוק העוולות המסחריות. גם שימוש במידע שאינו מגיע לכדי "סוד מסחרי" אך מהווה "מידע קונפידנציאלי" של המעסיק עשוי להיחשב כהפרה של חובות האמון ותום הלב.

בית הדין השתכנע כי כאשר העובד יתחיל לעבוד בדרגונפליי, ספק אם ניתן יהיה לבצע את ההפרדה ולשמור בסוד את הידע הספציפי שיש לעובד לגבי כלכלת המשחק של המשחק סלוטומניה כמו גם תכניותיה העתידיות של החברה, ולהפרידו מידע מקצועי אחר שלו. זאת לנוכח הדמיון הקיים בין המשחקים של שתי החברות. הוכח כי לפחות שניים מהם, שהעובד אמור לנהל, דומים מאוד לסלוטומניה.

במסגרת ההליכים שהתנהלו בבית הדין, הציעה פלייטיקה לפצות את העובד בגין ההגבלה בעיסוקו בכך שבמהלך תקופת הצינון היא תשלם לו פיצוי בגובה השכר שהוא עתיד לקבל בחברת דרגונפליי (כ-67,000 ₪ לחודש; לעומת שכר של 27,000 ₪ בחודש בלבד שקיבל בפלייטיקה). בית הדין השתכנע כי המדובר בתמורה ראויה כנדרש בדין כפיצוי בגין תקופת הגבלת העיסוק.

בהתחשב ב"התיישנות המידע" בתחום המדובר, אל מול זכות העובד לעבוד כחלק מחופש העיסוק שלו וכנגזרת מכבוד האדם, סבר בית הדין שתקופה של שלושה חודשים היא תקופה סבירה ומספיקה להגבלת עיסוקו של העובד.

בסופו של דבר, אישר בית הדין את החלתה של תקופת הגבלת עיסוק על העובד כבקשת החברה אך למשך שלושה חודשים בלבד, במהלכם תשלם לו פלייטיקה את השכר אשר היה מקבל אילו התחיל לעבוד בחברה המתחרה, דרגונפליי. היינו, בסך הכל תשלם פלייטיקה לעובד סך של כמאתיים אלף ₪ בתמורה לכך שימתין שלושה חודשים ממועד סיום עבודתו אצלה לפני שיתחיל לעובד בדרגונפליי

(סע"ש 2433-03-17 פלייטיקה בע"מ – יעקב גמר)

כתיבת תגובה