הנחיות למעסיקים בענין נגיף הקורונה בישראל

משרד הבריאות פירסם צו המחייב מעסיקים שלא לאפשר כניסה למקומות העבודה של מי שחלה עליהם חובת בידוד בשל חשיפה אפשרית לנגיף הקורונה, וכן פירסם תעודת מחלה גורפת למי שחייבים בבידוד כאמור.

במסגרת היערכות מדינת ישראל להתמודדות עם נגיף הקורונה ובמטרה למנוע הדבקה בנגיף בישראל, פירסם מנכ"ל משרד הבריאות ביום 2.2.2020 הוראת שעה, המחייבת את מי שעשוי היה להיחשף לנגיף הקורונה לשהות בבידוד למשך 14 ימים, ולא לצאת מהבידוד אלא בהתאם לאישור רופא. תנאי הבידוד הם בהתאם להמלצות משרד הבריאות כפי שיתפרסמו מעת לעת.
ביום 4.2.2020 פירסם מנכ"ל משרד הבריאות הוראת שעה נוספת, בה נקבע כי מעסיק של עובד לא ידרוש מהעובד ולא יאפשר לו כניסה למקום העבודה בתקופת הבידוד, גם אם העובד ביקש זאת. "עובד" מוגדר בהוראה זו באופן רחב וכולל גם מתנדב, גם מי שמועסק ומי שנותן שירותים בחצרי המעסיק, בין אם מתקיימים בינו ובין המעסיק יחסי עבודה ובין אם לא. כלומר, מדובר גם בעובדי קבלן, נותני שירותים עצמאיים, וכו'.

נקבע גם כי מי שנדרש לפי ההוראות להיות בבידוד יודיע על כך למעסיקו בהקדם האפשרי, וכי אין לפטר עובד רק בשל כך שהוא נעדר מהעבודה בתקופת הבידוד.
במקביל, פירסם משרד הבריאות תעודת מחלה גורפת לכל מי שנעדר מעבודתו לאור ההוראה המחייבת שהייה בבידוד כאמור. משמעות הדברים היא כי העדרות לאור חובת הבידוד דינה כדין העדרות מפאת מחלה, על חשבון ימי המחלה הצבורים של העובד, בהנחה שעומדים לרשותו ימים כאלה (להבדיל מההגדרה המרחיבה לעיל של "עובד" לענין איסור הכניסה למקום העבודה, הזכאות לימי ודמי מחלה רלבנטית רק לעובדים של המעסיק אשר בינם ובין המעסיק מתקיימים יחסי עובד ומעסיק). תעודת המחלה הגורפת הזו תהא תקפה לעובדים אשר ימלאו את ההצהרה הנלווית לתעודה וימסרו אותה למעסיקם, והיא תהיה בתוקף במשך תקופת ההיעדרות המתחייבת לאור חובת הבידוד.
 
בהתאם להנחיות משרד הבריאות, חובת הבידוד חלה על:
א.         "חוזר" – מי שהגיע לישראל, לרבות דרך מדינה אחרת, לאחר שהיה בסין במהלך 14 הימים האחרונים לפני הגעתו לישראל;
ב.         "חולה" – חולה עם ממצא מעבדתי חיובי ל-nCoV;
ג.         מי שהיה במגע הדוק עם חולה;
            "מגע הדוק" משמעו כל אחד מאלה:
(1)   חשיפה במוסד רפואי לחולה, כולל טיפול ישיר בחולה, עבודה יחד עם עובדי בריאות שחלו, ביקור חולה או שהייה בחדר עם חולה;
(2)   עבודה בסמוך לחולה או שהייה בכיתה עם חולה;
(3)   נסיעה עם חולה בכל אמצעי תחבורה ובמרחק של עד שני מושבים ממקום מושב החולה;
(4)   בני ביתו של חולה;
(5)   כל מגע קרוב עם חולה שמעלה חשש להידבקות;
(6) מי שרופא קבע כי הוא היה במגע הדוק עם חולה.
 
את המסמכים אשר פורסמו כאמור לעיל ניתן למצוא באתר משרד הבריאות:
 

כתיבת תגובה